Monday, November 27, 2006

2006年11月27日

自从上星期一为Ah Toot准备了我的拿手Mee Goreng,在学校和他见面之后,到现在已经一个星期没他的消息了。我有尝试SMS他,问他在做什么,要不要出去吃饭或逛街,但他不是没有回答,就是说他很忙,没空出门。对于他这样冷淡的回答,其实我很在意,都不知道发生了什么事,我也没惹他生气,为什么他对我的态度突然从好朋友变成陌生人?我有一种预感,他正面对一些问题,而且是和他爸爸有关的,但我不知道是什么问题,也不能直接问他,因为他应该不会想告诉我。

今天,妈妈请了一天假,一大清早就把我叫醒,对我说,“晓芬,快起来,我们今天要去圣诞购物。”

小时候,每年快要到12月时,我就会满心期待地盼望圣诞购物日来临。妈妈每年都会抽出一天的时间,带我到乌节路一带去买新衣服,新鞋子,新包包,还有买她自己的一些新东西,以及为家里添购一些新摆设品啊,装饰品或床单等。当然,妈妈也会抓紧时间去买一些圣诞卡片,送给亲戚和同事的礼物,还会去预定一些佳节美食,比如火鸡和log cake。我最爱吃浓浓的巧克力log cake了!哇。一想到就垂涎三尺!话说回来,真的很佩服妈妈的效率和体力,能够在一天之内买完所有应该买的东西,还知道哪里的东西价钱最便宜,哪里有大减价。妈妈真的是很厉害的女强人。嗨,可是为什么我一点都不像她呢?既不能干,也不聪明。

也许因为今年功课比较忙,现在终于放假了,心情就特别轻松,只想在家里睡觉偷懒,所以当妈妈告诉我今天要去圣诞购物时,我也没有特别兴奋。反而有点不愿意起床。不过,我是没办法逃避的,如果今天不和妈妈一起去购物,明年就没有新衣服穿了。

妈妈的高效率购物方法,就是一到百货公司便吩咐我先去逛青年服饰部门,而她则会到女装部去买她的衣服。一个小时后,她就会去找我,看看我选了哪些衣服。经过她批准的,就会成为我明年穿的新衣服。如果她觉得我选的不够多,或不够好看,我们就一起再逛一圈,由妈妈挑选她认为好看的衣服。而这也是我头痛的开始。

虽然妈妈的时尚品味是蛮不错的,但她喜欢很女人的衣服,就是那种有花的,粉红色的,蕾丝边的裙子,可爱型的上衣。常常看大奶彬穿这类型的衣服,还蛮不错的,可是不知怎么的穿在我身上感觉就一点也不好看。我又不是可爱的女孩,根本不适合穿这种“花花”的,美美的衣服嘛。小时候还不要紧,因为小女孩穿什么都可爱。可是,现在的我已经是大女孩了,还要我穿这些girly的东西,我很不习惯。我是一个平常只穿t-shirt和牛仔裤的人,其他妈妈逼我买的裙子和衣服我只在新年时穿,过后就收在橱柜里面在也没出来见人了。这样真的很浪费钱,也浪费储存空间。所以,今年我决定要帮妈妈省钱,一定要坚决只买我会穿的衣服。

我选了两件牛仔裤,一件短裤,四件上衣,拿给妈妈看。她一看见我选的衣服颜色都是蓝,绿,黑,白,就皱起眉头说,“怎么选这些颜色?应该挑一些比较鲜艳的颜色嘛。”

“我不喜欢那些粉红色紫色的衣服。”我开始解释。

“不喜欢也要穿!新年佳节一定要穿充满喜气的颜色,怎么可以穿这些难看的衣服?”妈妈从我手中把衣服拿掉,开始寻找她认为适合我的衣服。

不知为何,当我听见妈妈说我选的衣服“难看”时,我很生气,也觉得很委屈。衣服明明就是我穿的嘛!关她什么事?每个人的喜好不一样,她凭什么说我选的衣服不好看?

“这些衣服不难看!我只要这些,你买其它的我都不穿。”我提高声量,有点不客气地回答。

妈妈听到我的语气,很惊讶,一时间不知道该有什么反应。她愣了一下,自言自语道,“至少也要买一条裙子,不然怎么出席宴会?”妈妈一边说,一边走到挂满裙子的衣架,开始帮我找合适的裙子。

虽然还是有点不服气,但至少妈妈没有逼我买太多我不喜欢的衣服,也没有把我选的衣服放回衣架。这是我第一次对妈妈的选择表示抗议,坚持自己的意见。我想,我是渐渐在长大,开始有自己的想法了吧?不过,那么凶地对妈妈说话,让我觉得很惭愧。希望没让她太伤心。

回家后,我看见Ah Toot传来的一个SMS。他向我道歉,说这几天他不是有意对我冷淡,只是最近真的发生了一些事情,所以没时间和我见面。我回答说我并没有生气,只是有点担心,希望他一切OK。我还邀请他星期三去看我们合唱团第一场圣诞歌唱表演,就不知道他会不会去呢?

34 comments:

Anonymous said...

Hahaha!! we have the same prob cumin to choosing clothes.. i strongly agree that we muz choose sumthing that we like.. my grandma is a typical case juz like ur mum.. but the good thing is Thank goodness she nv force me to wear skirts! Ur range of color tone is oso the same as mine.. but i go got the "or ceh" [ blue-black] style.. hahah other than blue or black.. i muz consider first..Aniwaes.. i feel dat we muz have our own principles..

As for Ah Toot.. i feel dat u can 有意无意的hint him.. it can be like out of concern to ask him wads happening.. maybe for a looonng time the situation may not be able to be supress by himself only.. he might have to share it out.. if not will lead to depression.. Jia you den!

Anonymous said...

这是大头芬成长的征兆。可是大头芬也该想想妈妈的好意,毕竟没有妈妈是要自己的女儿打扮得丑丑的。

just-grace said...

HAHAHA. my mum also. She would always say that i have no taste. Dont take it to heart la. She is stil your mom.

Try wearing skirt or dress. it would be you look nicer. x).

Unknown said...

他一定答应!100%!
我miss掉今天的大头芬的世界…不知道你有没有说那些水果面膜是真的还是乱说的 =X
我得意识是那些分量… :P

Anonymous said...

今天的blog好有趣!最喜欢逛街买衣服了。但是为什么只选这几个颜色呢?女生的wardrobe不是应该越多颜色越好吗?有时候应该尝试新的颜色嘛,会有焕然一新的效果哦!我比较幸运因为我妈妈的时尚品味都和我很相似。所以我认为好看的她也会觉得不错。=D

Anonymous said...

女儿都是妈妈的小天使,不管是现在还是以后,所以不要对妈妈发脾气哦!

我20岁时,常常穿着牛仔裤和衬衫,一穿就穿了10年。。。。现在还在穿呢!不知道是什么时候开始的,最近我也开始买了一些裙子来穿。

在逛街买裙子时才发现,有些衣服或裙子,对成熟的女人来说,穿了会有点怪怪的。你还年轻, 因该尝试不同的衣服啊!

tinG said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

不知道 Ah-TooT 怎么了。。。
快点 update leh 。。。

我有点等不及了。。。
希望 Ah-TooT 没事就好。。。

这世界有太多不好的事情。。。
希望 Ah-TooT 也不要发生不好的事情。。。

P/s: 我好希望可以买衣服啊。。 现在穷死了。。。 几时发薪水啊??!!!!

=((((((

Anonymous said...

Hmmm.. i think it is not necessary that a teenager's taste should differ from adult's. like me, i always agree with my mum's choice. she should really learn to dress more femininely... (",)

i don't really like the character tian cai ching. :(

Anonymous said...

Hahaha!..i enjoyed da tou fen shi jie alot..i wish there's a romance part for da tou fen n ah toot..n stories more on ah toot..i would lyk to ask if the mask is real or not?..thx!..Jia You!=)

Anonymous said...

回想起小学,中学时,每当圣诞节或农历新年来临前,父母总会带我去买新衣,新鞋等。。渐渐长大后,便和大头芬一样,觉得父母所挑的衣服不适合自己。。从此,自己的衣服都是自己买或和朋友一起买。。

这无形导致和父母一起出去逛街的次数减少了许多,还觉得挺内疚的。。所以,想在此奉劝那些幸福的小朋友,一定要珍惜你和父母逛街买东西的时光哦!

SALLY said...
This comment has been removed by a blog administrator.
SALLY said...

Actually, I also met with this kind of situation too. But, I always get what I want because I always win the 'battle'. =p However, girls are always girls. It's nice to wear skirts or dresses sometimes. (:

Anonymous said...

this is the first time i tour through yr blog...
i find it intresting and looking forward to see yr next posts...
i think yr story of "choosing yr own clothes" is quite nice...
can u pls tell me who are the real characters name........

Anonymous said...

MY FRIEND AU WEI ZHENG LOVE ISA WHO IS LIKE YOU AND AH TOOT......so romantic!!!!!!

Anonymous said...

MY FRIEND AU WEI ZHENG LOVE ISA WHO IS LIKE YOU AND AH TOOT......so romantic!!!!!!

Anonymous said...

christmas is coming! whoa. christmas shopping spree. hahas. its gd you tell your mum what you like or waht you don't like. but try talking to her nicely. your caring and concern is what i always admire. your concern for Ah Toot makes me feel that "ni you zhang da le". here to wish you an early christmas too. MERRY CHRISTMAS!

Bunny said...

HeHe, love urs Peifen!! i dun really go shopping spree coz no one go with me! so jelous of 大头芬 T_T.. but i wonder wat Ah toot troubling abt, can say can say? :P

Anonymous said...

DTF:

Your entry today is really interesting, especially the use of the dialect word Hui Hui(花花)in your blog. Dun worry, I am sure your mother will not blame you for being rude, as she also feel that you are in the teenage years and soon will be an adult. It is not right to shout at your parents but sometimes it is so frustrating that your view is not considered.

At least you know you are in the wrong, try to use a nicer tone to talk to your mother in future. Frankly speaking, I sometimes shout at my parents, but I know I was in the wrong, so now I try to aboid sensitive issues at home.

As for Ah toot, I believe he needs some time to calm himself down. When you face a problem, sometimes you just don't want many people to know, and especially your close friends. You do not want to pass the misery to them. Dun worry, he still treats you as a friend, if not he will not bother replying your SMS.Let's hope that his problem will be solved soon and be the Ah Toot we all know.

Pei fen,

For the past three entries, we know more about DTF now.The use of the dialect word is really funny and heartwarming as well. A blog need not be totally in one language, you can add in dialect words and even other countries languages.

If possible, maybe you can add more people each time you blog, as DTF does not only have her two best friends, her mother, Ah toot in her world. Maybe can arrange a conversation between her cousins and DTF, talking about the relationship matters. There is only my suggestion, at the end of the day, how the story goes depend on you. As readers, we can only give suggestions, and we will be looking forward to your show every Monday, Wednesday and Friday. At the same time, do rest well, don't overwork yourself. Jia You!

BenZ said...

Wah, go shopping worx! Don't worry, your taste sure very good de! Remember to buy present for Ah Toot okies?!

Anonymous said...

haha yepps i've definitely met with these problems before.. these kind of taste differences are inevitable ba.. dai4 gou1!! haha. but its okay! at least reach to a compromise.. and da tou fen's mummy is acknowledgin the fact tt her daughter is growing up! way to go da tou fen!
ya.. i agree tt da tou fen shld try to ask ahtoot abt his problems.. since they are good frens they shld help each other out! tts what frens are fr rite? to look out fr each other.. to show and express concern fr each other.. but muz b tactful as well ba.. ahtoot jiayou!

慧子 said...

I love this programe very much!! I love DA TOU FEN!!! =)

Anonymous said...

dear 大头芬,
i hope wat happen to ah toot is not wat other readers hv predict ... hopefully something veri happening yet is a gd ending coz i dun wan bad happen to ah toot too ... hahaha

~Xiao Yao~ said...

听大头芬的世界就好像追看连续剧一样,时间一到一定要准时收听;如果错过了一集,就会有遗憾的感觉。 这就是这个节目的魅力! mmhz.. 大头芬开始显露叛逆青少年的个性了吗? haha.. 不过妈妈有时也应该听听她心里的话吧。不管衣服好不好看,都是大头芬的选择。女儿长大了,应该给她自己决定的权力。妈妈可以给意见,但最好不要强迫,毕竟妈妈不可能永远为大头芬选衣服吧!

Anonymous said...

我妈妈也是这样。。。haiis...只有一句话要说那就是:习惯就好。。。hehes...i thnk i use english better...sumtimes mus let them lahh...bt hor cannt always lahh...cos is lyk sopil den liddat...so u vr brave!!! so 佩服!!

Anonymous said...

hei, i got the same prob like you .. my mum taste is very old fashiiion...

Anonymous said...

WOO~~~ logcakes!!!!

Anonymous said...

Wow!! Christmas is coming again.. a season of exchanging gifts... :-)

DTF, maybe you can buy or ownself make a small gift for Ah Toot, since he's so sad lately. I'm sure he'll be happy to receive it.

Anonymous said...

OH....ALMOST FORGET TO SEE "DA TOU FEN DE SHI JIE"...BUT ALWAYS GO TO SEE BLOG WHEN MISS OUT THE STORY....BUT ANYWAY HEAR SHE SAID GO SHOPPING WITH MUM......SUDDELY SO MISS MY MUM................
MUST ALWAYS LOVE OUR FAMILY....
TAKE CARE :-)

Anonymous said...

Yep, I agree with sardine that it is a sign of the children growing up when we start to argue with us parents our choice of things in life, from hairstyle to clothes and even little habits.
But yet, we should also consider our parents' feelings when we are old enough and be more tactful.
:D

Anonymous said...

。。。你就跟你妈买一套圣诞老人女装的咯。。。看它会不会穿。。。哈哈。。。或跟她讲。。。勉强。。。是没有幸福的。。。呵呵。。。。(ps有空来我的部落格留言吧。。。www.wretch.cc/blog/yukisasasuke。。。哈哈)

Anonymous said...

。。。你就跟你妈买一套圣诞老人女装的咯。。。看它会不会穿。。。哈哈。。。或跟她讲。。。勉强。。。是没有幸福的。。。呵呵。。。。(ps有空来我的部落格留言吧。。。www.wretch.cc/blog/yukisasasuke。。。哈哈)噢。。。我在我班也叫大头。。

Anonymous said...

如果你真的讨厌穿裙子的话,你可以跟你妈妈商量走中性路线啊!反正现在很流行中性路线。。。

丁丁 said...

大头芬的世界 is so cool....well i am younger than 大头芬 a lot a lot..keke...Did 大头芬 had friendster?????Actually i did not had chance to listen 大头芬的世界 but somtime my mummy let mi listen....Why do u noe??Cos she think i am too young to listen....=.= That day she heard that 大头芬 in love lyk that....than she told mi not to listen 大头芬的世界 ...Anyway my mum is not too STRICT...And my name is not TT is 丁丁...byeS