Friday, December 08, 2006

2006年12月8日

今天,我第一次凭着自己的能力赚取一笔钱,虽然不多,但很有成就感!

Ah Toot昨晚打电话给我,问我今天有没有空。杂志摊的一个帮手突然有急事,要请一天假,杂志摊的老板便想要请个临时帮手来顶替。我说我一点工作经验都没有,如果手忙脚乱怎么办?Ah Toot说不必担心,杂志摊的老板人很好的,即使我犯错,他也不会骂我的。况且,我的工作很简单,就只是确保没人偷拿东西,没人乱翻报章杂志,还有向买杂志的人收钱就可以了。本来我是应该接Ah Toot的班的,但他说如果我答应到杂志摊当一天的帮手,他就会在下班后留下来陪我工作。虽然我有点害怕会搞砸摊位的生意,但也很想尝试做假期工,自己赚钱,所以就答应Ah Toot今天到杂志摊帮忙。

于是,下午2点,我准时出现在杂志摊报到。看见Ah Toot在整理一叠杂志,除了他,还有一位应该是30多岁的男人,我猜他就是老板吧。怎么我好像见过老板呢?哦!我想起了!原来星期三看到的那位戴眼镜的哥哥就是杂志摊老板。老板看见我,对我微笑,然后给了我一些简单的指示,就把摊位交给我和Ah Toot管理了。幸好Ah Toot留下来陪我,不然一整个摊位交给我一个人管,一定完蛋!

其实,在杂志摊打工还蛮不错的,大多时候只是坐着发呆,闷的时候还可以翻看报章杂志。不过,当然也有很忙的时候,突然间会有很多人涌到杂志摊买东西。除了刊物,摊位还有售卖饮料和零食。我必须知道每一样东西的价钱,这样才知道应该收多少钱,找多少钱。Ah Toot真的帮了我很多,他一直在我身旁提醒我这样东西多少钱,那样东西又是多少钱。刚开始,我还蛮blur的,一直收错钱,找错钱,不过犯了几次错,我就渐渐得心应手了。

我的第一位顾客,是一位男性外国旅客。他背着一个大背包,满身大汗地站在杂志摊前,皱起眉头看了好久,才走上前来,以英语问了一个问题。但他的腔调很重,我听不懂,就“哈?”了一声。他重复了自己的问题,我还是听不懂。连续“哈?”了好几次,Ah Toot终于挺身而出,拔刀相助。Ah Toot好厉害,他一听就明白,立刻拿了一份英文报给他。得到想要得东西,旅客显得特别开心,不停向我们道谢。我很感动,因为虽然搞了半天还不明白他要找什么,但他还是很热情地对我说了好几次“Thank you very much!”事后,Ah Toot告诉我,那位旅客的问题原来是,“Can I get a copy of the local daily?”我很讶异,因为Ah Toot是台湾人,怎么他的英语那么厉害?Ah Toot说他有一位在美国居住的表哥,他们感情很好,几乎每年Ah Toot都会去拜访他至少一次,所以也听惯了外国人的英语。哦。原来如此。我平时都以华语和Ah Toot交谈,所以没发觉他的英语其实是蛮厉害的。

我还碰到了一位难搞得顾客。是一位穿着不太整齐的叔叔。他一直站在杂志摊翻看不同的杂志,看完一本又拿起另一本,而且翻阅时很粗鲁,把手里的那份杂志都翻坏了。我观察他大概15分钟,他还是不肯离开。我问Ah Toot该怎么办,Ah Toot
说再给他5分钟,他再不走就过去婉转地请他离开。

5分钟后,那个叔叔还在。已经弄坏了3本杂志,他正在看第4本。Ah Toot原本想帮我请叔叔离开,但我不想靠别人的帮忙,因为身为杂志摊的助手,我有责任确保所有杂志完好无损。深呼吸几次,我鼓起勇气,走向那位叔叔,语气温和地对他说,“Uncle,您要买杂志吗?”叔叔竟然不理我,继续翻阅。我调高声量,指向挂在摊位上的一个告示牌,继续说,“这里的杂志是不能翻阅的,如果想看的话,请你付钱买一份,好吗?”

叔叔听了我的话,突然很生气。他大声骂我:“我要看杂志就看,轮不到你来管!”叔叔好凶,把我吓坏了。一时间,我不知道该有怎样的反应。突然觉得很冤枉,很委屈。有一种想哭的冲动。

“喂!你怎么能这样乱骂这位小女孩啊?她只是在尽她的责任,没错啊!”叔叔旁边的一位阿姨看见他欺负我,见义勇为地帮我说话。

这时,Ah Toot也跑了过来,把杂志从叔叔手中拿走,然后很不客气地叫他离开,还说他如果不走我们就报警。叔叔身边的一些路人都停下脚步,看发生了什么事,他开始着急,小声骂了一些方言,就匆匆离开了。

工作了6个小时,晚上8点钟,就是打烊的时候了。我一边帮Ah Toot把东西收好,一边对自己微笑。原来能靠自己的力量劳动是这么开心的事。我终于明白Ah Toot那天用自己赚来的钱请我吃饭的心情了。开心,不是因为赚到金钱,而是因为知道自己有用,能做事。

40 comments:

Anonymous said...

哈哈!AH TOOT 好象好帅!peifen..is he handsome?lol...

Anonymous said...

哇~ 晓芬开始赚钱了噢。。。 不错的体验噢!! 那位uncle怎么这样过分啊,弄坏了人家的书还骂人!! 还好还有人愿意帮助大头芬, 要不然不知她是否会哭了起来?? 哈哈。。 大头芬要加油噢!! 不知跟ah toot 会有怎样的发展呢?

tAlKaTiVe YvOnE said...

哇。。。。got some connection wit ah toot liao。。not bad。。but must have some more。。Slightly a bit will do。。hehe。。要加油噢!!哈哈!!Peifen 加油噢 加油噢。。。。

Anonymous said...

Make Our MOney Form Our HAnd...Is really good...But AndWhere,Da Tou Fen And Ah Toot Must Jia You wow.

bittergourd said...

DTF:

Aiyah, that uncle so cheapstake, look at magazine without paying, 还恶人先搞状. Dun bother such people in future, if he refuse to cooperate, try to embarrass him in front of others, this type of people dun need to give him face.

I am curious what happened to those magazines that he made spoilt, are they thrown away? I feel that if be it any type of magazine or books, the reader should not be so rough and worse still, see for free.

So poor thing, first time helping out at a magazine stall and meet such people, luckily Ah toot came to your rescue.

Seems like your holidays is really enriching, go for choir practice, go out to perform, go and help out at a magazine stall, counsel Ah toot, attend cousin's wedding.

Peifen,

Tks for letting your show be so realistic, let us know about there are such people as the uncle at the magazine stall, there is also fruit mask, and the luxurious cinema in SIngapore. Frankly speaking, I am really a mountain tortoise, before that I dunno that such cinemas exist in Singapore, now I do. Looking forward to another entry to record DTF's thoughts for the day.

Anonymous said...

i think its a gd experience 4 xiao fen. maybe she can go help ah toot more often, Then their feelings 4 each other can also grow. hahas. peifen, thks 4 ur effort in writing all this 4 us. it isn't easy, having to write 3 "essays" a week... thks!~

rainn- said...

wahahah. ah toot 好像英雄哦。哈哈。一直救大头芬。。 哈哈。很喜欢听大头芬的世界,因为很贴心,毕竟大头芬与我同年龄(:佩芬要加油哦!

GiGi Shuping said...

So sweet tt they have been hanging out together again :X

Anonymous said...

大头芬开始工作了。。要好好地做。。不要在然UNCLE欺负你。。不过你放心有
AH TOOT没有人敢欺负你的!!AH TOOT到底长得什么样子呢。。大
头芬要放他的照片HORX。。

pOsT By:小七

mamo-kun said...

O.o i dun have any working experience yet wor. 懒得去找.. 我太懒惰了!

Anonymous said...

佩芬,大头芬的世界会到几时有个段落??虽然我还满喜欢这单元的。。。 但我也好怀念林灵芝的音乐日记leh!! 是不是以后都不能听到了??能不能两个节目一起播??? 我相信应该会有不错的回响,也可以做个比较!!大头芬的世界是你发挥的世界,那音乐日记就让听众可以分享自己的经历,那不是很好吗!!!

evon said...
This comment has been removed by the author.
SALLY said...
This comment has been removed by a blog administrator.
SALLY said...

I just hate such uncles. No manners at all. Glad to have ah toot back again~ Hope that in the future, da tou fen and ah toot will have a happy ending! =D

Anonymous said...

It is good to close rank but you can’t just anyhow go about doing it! For example, no matter how ‘generous’ the Singapore government is, it can’t close ranks with the following groups: 1) it can’t close ranks with those who run down the institutions. 2) it can’t close ranks with those who lower the standing and prestige of the government in the eyes of the citizens. 3) it can’t close ranks with evildoers.

If this is not the case, then the government would have no difficulties closing ranks with Mr James Gomez. After all, he is not after the life of the Singapore government! A resolute, stout-hearted, subtle and really firm government will not condone evil!

For me, I don’t close rank with beasts and evildoers! To co-exist with the beasts and evildoers under the same heaven is next to impossible! NO WAY! OVER MY DEAD BODY!

By right, the government should have no difficulties closing ranks with Mr James Gomez. After all, he is not after the life of the Singapore government! Unfortunately, not all Singaporeans are convinced of the statements issued by the PAP leaders. Thus if the Government closes rank with Mr James Gomez, some Singaporeans will- instead of praising the Government for its ‘generosity’- start to cast doubts on statements issued by the PAP leaders and said “There you are. Must be true”.

Of course, if he is really after the life of the Singapore government, it is unlikely that it will ever close ranks with him! Perish all thoughts! By the way, it is the rule of law and not the laws of the Jungle that prevails in Singapore! Thus, even if the Government is committing heinous crimes against others, it should be subjected to a trial in court, with the death penalty handed down by the judge and not by some smart alecks!

Anonymous said...

我还没有工作经验,可是明年大概会去快餐店找吧,我好想有那种经验,一定很有成就感。希望如果我找到,可以不让它干涉我的studies。哎呀!说到那里去了?大头芬加油!Peifen也加油!希望大头芬永远都不会完。我是个超级自私鬼!xP

Anonymous said...

wah! xiao fen u so li hai..
so pei fu! i wish i were u!
earn money myself! but im 12 only!
maybe u want to add me in msn...meihui_ger@hotmail.com
pls add me!

Anonymous said...

Ah Toot,英雄救美!!! 帮大头芬骂了那位大叔。好期待他们俩在一起哦!哈哈。。

Anonymous said...

開始追這個Blog﹐追上癮了... lol...
Ah Toot 感覺好像是曉芬的守護神喔...
只要曉芬出了點狀況﹐他就會‘蹦’出來...

我想這Blog的故事可以寫成漫畫了耶...
那就可以看到Ah Toot大概長什麼樣了...

加油﹐Pei Fen!
PS:不知道妳華語名怎麼拼... =P

Anonymous said...

Recently, a coup took place in Fiji. It was launched by Commodore Bainimarama. The reason for doing so was that the government refused to accede to his demand that the constitution remove any form of legal protection/ immunity for those involved in the 2000 coup.

In that coup, Commodore Bainimarama nearly died.

Thus, it is understandable as to why he felt so strongly about the issue although it is wrong to use the ‘state instrument of power’ to settle his personal issue.

Just imagine, if you found out that somebody wanted you dead, would you coexist with this individual or group of individuals?

Only those who are mentally unsound or felt that they deserve this would say YES!

Even if he is guilty of heinous crimes, he should be given a trial in court, with the death penalty handed down by the judge- and not anyhow by wild beasts inhabited in human bodies!

Anonymous said...

哈哈。。记得去年我第一次打工时也遇到一些怪怪的客人。。 打工时最重要的就是能遇到好老板,好同事,那样做工时也愉快许多!

Anonymous said...

It does feel good to earn money ourselve cuz it makes us feel useful. Jia You wor Ah Toot...

Anonymous said...

It can be quite fun to tend a shop or stall. You get to meet all kinds of people. Xiao fen should not cry in front of this kind of bully. But maybe she has been leading a very peaceful life, so she didn't know how to react in such situation. But luckily her prince came to her rescue. Isn't it time for her to introduce him to her best friends?

Pamela Tooh (: said...

haha it's good to work during holis to gain experience..im working too have to stand for 8 hours..very tiring but when pay day comes it is very fulfilling...rmb must give some money to ur parents worx...hmm da tou fen actual is very dong shi..it is hard for ah toot to accept another mother...but maybe the father look for another wife is to look after ah toot?hmm..i experience its before and it's one of my darkest moment in life..so datoufen must always stay beside ah too and help him worx...:)

jia you worx peifen
noe u now very busy with lots of work take care!!!

Anonymous said...

umm...pei fen? y da tou calls him ah toot ar? i kinda new here...and i lazy to check the previous posts...hehe.And pei fen, jia you orh!

miss angela said...

Datoufen Xiao JIe..

Jia you.. Stay happy n cute owaes.. n uu realiie sha der ke ai wors.. Jia you fur ur work too.. nn mush realiie thanks ah toot wor.. he so gd to uu.. haha

Anonymous said...

I feel that maybe the other person working at the newspaper stand has quit. Big head fen likes the job so much, thus, she decided to replace the guy. Ah toot and her will work together everyday. Ah toot will send big head fen home after work. He will then talk to her about his troubles. From then on, their friendship has been drawn closer...

Anonymous said...

ah toot is brave!!
the story is gettin better n better
hope the ideas start flowin in..

Anonymous said...

ah toot 真可爱!!! omg?!!! 超爱!!:)哇。。好希望也有一个这样的男朋友!大头分加油!

Anonymous said...

i find the story getting more and more shallow and detached from the real world...unconvincing. jia you.

Anonymous said...

I am beginning to think of Ah Toot as a 落难的王子。。。

Anonymous said...

哇。。。ah toot is so sweet...虽然他叫ah toot但我给他的影响一点儿也不toot...llolx...yah...btw is he handsome?llolx...xD

Anonymous said...

他给我*

Anonymous said...

i tot that da tou fen's parents dun wan her to work during the holis den how come now she is working lehz?

Anonymous said...

why haven post monday's one....i wait 4 very long already....

Anonymous said...

i've been waiting 4 the mondae one also...so long ler...when can c?i am waiting...

Anonymous said...

erm.. ah toot so cool, will da tou fen fall in love with this cool guy? if ah toot like da tou fen why he did'nt gao bai?

Anonymous said...

hmmm... u till now i still havent see the blog for monday (11th Dec 2006) one... wat took so long... pei fen i wanna to know wat going on next... hope to see the blogger soon...

Joval said...

Ya lor.. y da 11 dec haven out yet.. cant wait sia.. wanna know at happen..

Anonymous said...

“我有雨伞,大头芬有大头”
这节目听起来就不知原由地涌起股舒适感。。。哈哈。。。我也蛮想念灵芝的《音乐日记》的。。。
这是段真实故事吗??
Ah Toot人真的好好哦!男生这么帮女生,
一、他对那女生动了心。。。
二、他只是很义气地帮助朋友。。。
三、Ah Toot小心桃花劫哦。。。
但是有这样一位朋友,真的很幸福!像我这样“布勒”的女生,渴望的就是这么一个热心男生的守护!而我身边也出现了蛮多个的好男人!所以,我是幸福的!
♪ 开心,不是因为赚到金钱,而是因为知道自己有用,能做事。
★ 哈哈=D 对啊对啊!
^U^